in 2008 conservatorium begonnen. veel geleerd. vooral ook weer dingen te doen zoals ik ze al deed. fijn. bach en cage, stravinsky en dylan thomas, mooie wereld, plek vinden. samenwerking met filmmaker, werken voor en in theater, geschreven voor dans. nu mijn eigen dingen weer. mazurka en tractor. ruimte maken.
In april-mei 2018 was Hansko Visser “composer in residence” in Giampilieri, Messina, Sicilia. Hij schreef voor viool (A Leo, col’legno), maakte een mini opera met Mose en Rosaria en speelde die op het kerkplein, en maakte een eendagsorkest met 50 kinderen: The Mattarello Orchestra! (voor Trasformatorio).
In (o.a.) 2012 werkte hij, even wonend in zijn bus, een tijd met zestig Polen in de Polder, appels plukkend, opnemend en studerend, om geld te verdienen, om Pools te leren, om te kijken hoe contemporaine europese arbeidsmigratie er van dichtbij uitziet en voelt, ook als het regent, en waarom de Polder is zoals ie is geworden. Ook door mijn opa. Dat leverde behalve het geld voor zn studie aan het conservatorium ook mooie opnames op en “Mazurka 2012: een stuk voor piano en tape, geïnspireerd door (John) Cage“. En teksten, en lekker eten. En een pools liedje over albatrossen. en een auto vol brandhout. en liefde. (met dank aan Bregina en fruitteler Kutschruiter)
In 2009 woonde Hans Visser drie weken in de P.A.I.R. – portable artist in residence –, in twee containers, in het bos naast ‘kamp westerbork’, met het dagboek van Philip Mechanicus, een bijl en een zelfgemaakte drukpers. (en muziekpapier) (met dank aan Henry J Alles)
en maakt hij verder klankdocs,´kleine contemporaine geschiedenis in geluid´, waarbij in de troep soms zomaar waarheid verborgen zit! (met groot respect voor Marinus van der Lubbe)
en muziek bij
de film (vergeetmijniet), theater, dans, en muziek om de muziek. (met dank Jan Jaap Kuiper, Thankeve)