werk

klankdocs (hoorspel-achtigen)

kachelpijp’ een lezing over acculturatie naar aanleiding van de muziek van Ernö Király, in negen, -in willekeurige volgorde af te spelen-, geluidsfragmenten.

De opdracht was: schrijf een essay onder de titel ‘componist (zelf te kiezen) en diens verhouding tot het verschijnsel acculturatie’.
Ik koos voor Ernö Király (Subotica 1919- Novi Sad 2007)

Speel de audiofragmenten hieronder in willekeurige volgorde af.

op soundcloud of:

zwembroek verantwoordelijk voor wat er klinkt
uitgetertst straten
periferie kachelpijp mandolines en zitherfoon

Je hoort onderweg ook: Reflections(A) Elegy en Phoenix, for cymbalom van de cd Phoenix, the music of Erno Kiraly, (ReRMegacorp); een stukje Bus Driver van Tudosok (The Most Beautiful Lovesongs in English, 2013), het allereerste begin van 69:12 minuten For John Cage van Morton Feldman, door Josje ter Haar en John Snijders van het Ives ensemble (Hat Hut records) en Hoe komt’t van Plan Kruutntoone van de cd Als alles er af is (2013). Voor veel van de informatie over Ernö Király (foto’s muziek, partituren!) ben ik componist Stevan J Tickmayer, die me een heleboel opstuurde, zeer dankbaar! De opdracht was ontleend aan Ton de Leeuw, Muziek in de Twintigste Eeuw (1986), hoofdstuk zes: ‘Exotiek en Folklore’.

Erno Kiraly

drie korte ‘postzegels’; kleine gedetailleerde klankdocumenten met tekst uit het boek
‘Memoriaal van het Klooster’ van José Saramago.

er is maar één god

de steen van pinheiro

pijnlijk zoeken


Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *