wat doet

In geluid en muziek probeer ik andere enkelingen te vertellen wat mij raakt op de plekken waar ik werk. soms maak ik ‘klankdocumenten’ uit muziek, opgenomen geluiden, teksten, interviews en commentaren.

  • Zo maakte ik een klankdocument naar aanleiding van mijn ervaringen in ‘voormalig Joegoslavië’ ten tijde van de oorlog daar, in de jaren negentig. Meer>>
  • Een ander voorbeeld: voor VPRO’s Café Sonore, maakte ik “de Goede Buurman, Afdruk van een molecuul’ , waarin ik ‘op zoek ben naar m’n overleden buurman en het instrument dat hij ontwikkelde om de wereld beter te maken, en de mensen gelukkiger.’ Meer>>
  • Voor de Peergroup heb even ik in het bos naast voormalig kamp Westerbork gewoond in de PAIR (hun Portable Artist In Residence; twee gestapelde containers). Meer>>
  • Een ander project is Cinema Solubile, een instant film festival waar -binnen 24 uur- filmmakers (en muzikanten) een film maken volgens( of wars van ) het futuristisch manifest van de film, deze publiekelijk wordt vertoond en vernietigd. Meer>>
  • Recent maakten de Amsterdamse filmmaker Jan Jaap Kuiper en ik Verlaat, een film waarvoor ik naast de muziek ook meeschreef aan het scenario, en Vergeet mij niet.

Als componist schrijf ik en maak grafische partituren.

Zonder

Grafische partituur met tekst van Koos Schuur uit ‘de kookaburra lacht’, en woorden van Dylan Thomas Uitvoering door Fanfare voor Vooruitstrevende Volksmuziek, Sign 16-10-2017 Groningen.

Kiralykwartet

voor twee violen, altviool en cello Drie delen van het Kiralykwartet verschenen op het album ‘wat doen de handen‘ Geïnspireerd door het voorbeeld van Erno Kiraly, de componist die ik belicht in mijn ‘lezing in negen geluidsfragmenten‘, probeer ik vijf korte schetsen met elk een eigen karakter te maken, waarbij het gevoel van improvisatie en […]

broodreeks

voor ensemble Plan Kruutntoone (slagwerk, bas en zelfbouwbanjo) Broodreeks verscheen op het album ‘wat doen de handen‘ De reeks voor de banjo ontstaat op papier en achter de piano, met één basnoot en één noot ‘niet’ op basis van het eliminatieprincipe. Met deze reeks ga ik prutsen: een transpositie van een kwart en dan deze […]

the descent

voor sopraan, marimba, altfluit en basklarinet op een gedicht van william carlos williams The descent is voor instrumenten die, of ze nu gelijktijdig klinken of niet, altijd een zekere mate van geïsoleerdheid behouden. De partijen raken elkaar door een zelfde textuur, door kleine stukjes uit elkaars materiaal te gebruiken. Ik maak het stuk in 2015 […]

vergeet mij niet

Muziek voor de films Verlaat (/ The Lock, 2012) en Vergeet mij niet (/ Forget me not, 2016) van de Amsterdamse filmmaker Jan Jaap Kuiper. Verlaat (“The Lock”) is een poëtische hervertelling van de belevenissen van een jonge binnenvaartschipper in de bezettingstijd, gezien door de ogen van zijn kleinzoon. Het is ook een korte film (15 minuten) over het […]

Orfeusfuga

voor piano Het gevaar om verlamd te raken door de grote voorbeelden; hoe het zou moeten, hoe ik het zou moeten kunnen. Ik begin met het bijna letterlijk citeren van Bach en wil volgens de principes van een Bachfuga schrijven. Al gauw breid ik dat uit tot een ander voorbeeld; de fuga in de Psalmensymfonie […]

Mazurka 2012

voor piano en tape met jc in gedachten, en een regenbuitje in 2012 werkte ik, even wonend in mijn bus, een tijd met zestig Polen in de Polder, appels plukkend, opnemend en studerend, om geld te verdienen, om Pools te leren, om te kijken hoe contemporaine europese arbeidsmigratie er van dichtbij uitziet en voelt, ook […]

Sporen – P.A.I.R.

In 2009 woonde Hans Visser (de Mislukte Zigeuner) drie weken in de P.A.I.R. – portable artist in residence –, in twee containers, in het bos naast ‘kamp westerbork’, met het dagboek van Philip Mechanicus, een bijl en een zelfgemaakte drukpers. (en muziekpapier) (met dank aan Henry J Alles) foto’s: Hans Visser

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *