Kiralykwartet

voor twee violen, altviool en cello

Drie delen van het Kiralykwartet verschenen op het album ‘wat doen de handen



Geïnspireerd door het voorbeeld van Erno Kiraly, de componist die ik belicht in mijn ‘lezing in negen geluidsfragmenten‘, probeer ik vijf korte schetsen met elk een eigen karakter te maken, waarbij het gevoel van improvisatie en de directheid van volksmuziek moeten doorklinken. Per schets geef ik mezelf een aantal regels/opdrachten. Ze moeten zich ook tot elkaar verhouden. Bijzonder voor mij, is dat de vierde schets, met de tritonussen, gebaseerd is op een idee van de groep waarmee ik speel (Plan Kruutntoone). Het begint elkaar eindelijk wederzijds te beïnvloeden….. De vijfde schets maak in met een van mijn andere grote voorbeelden in gedachten: hoe lukt het Morton Feldman om zó abstract, zo los, zo ruimtelijk te kunnen weven? Ik besluit in alle bescheidenheid om een klein weefpatroontje op te zetten en dat in muzikale parameters om te zetten; een paar gekozen intervallen, individuele lijnen en soms samenvallende patronen. En dan maar gewoon niet te veel na te denken, het leeg houden.

… the Kiraly quartet are five small sketches each with a different character. All of them though were inspired by the music – and even more- the attitude towards music, as I see it in the work and person of composer and ethnomusicologist Ernö Király; improvisational, direct and with a certain braveness towards whatever was expected. This kept me, while trying, from asking too many questions and on to the path of simply playful writing. I dedicate it to Király in memory of the time in the late nineties, when he visited Holland to play and I was the one organising things. It was very good to have the opportunity to meet Ernö Király and getting to know his music.