“……Als componist ben ik vooral beinvloed door Ustvolskaja, ik hou van contrapunt en zelfstandige lijnen en intervallen. Ik ben ook geinteresseerd in de verhouding vrijheid/eigen verantwoordelijkheid en bij die wie die ligt: schrijver én uitvoerder van een stuk, denk ik. Soms schrijf ik puur noten, streng en gedetailleerd, (the descent) vaak probeer ik ook ruimte te maken voor timing, expressie en eigenheid van de muzikanten voor wie ik schrijf. Soms zelfs door alleen ‘grafisch’ te schrijven, of een nieuwe notatiewijze te zoeken, of een combinatie van die twee. (kemenymadar/asvogel). Dat krijgt zelfs een vorm van co-writing met de beoogde muzikanten; benieuwd wat daar uit komt…
Ik hou van mijn stravigor en mijn houtskool. Zelf speel ik eigen werk bij Plan Kruutntoone, soms ook met anderen, soms instant composend. Mn eerste strijkwartet is gespeeld en staat op wat doen de handen. Verder heb ik tot nog toe geschreven voor solo-instrumenten (Investeren in Macedonie), en kleine bezettingen, daarin vooral beinvloed door Ustvolskaja, Morton Feldman en Erno Kiraly. Ik ben nu bezig met de Spielbergvariaties voor piano (korte stukken met een onderverdeling in strenge toonvoorraden), met Kemenymadar (mijn eerste “bio-grafische partituur!), met Eenmanseuropa (onderdeel van de kookaburra-opera), en met radicaal contrapunt voor het lichaam als denkende machine (in samenwerking met choreografe). Het is allemaal één ding. Muziek. en het belang daarvan. Schrijven en spelen”
(en luisteren? rustig door en naast elkaar, Bachfuga’s, Ustvolskaja, Sonic Youth, Eric Dolphy en Wandelweiser, oe wat mooi.)…..”
De Mislukte Zigeuner begon (als label) in de tijd van Yoors/een mooi pak, met Plan Kruutntoone. Ik noemde mezelf mislukte zigeuner omdat ik moeite had om in het heden te leven, altijd veel spullen mee nam, minder reisde dan ik gehoopt had, meer boosheid voelde dan autonomie. In tegenstelling tot Pulika. Ik laat de dingen die ik toen maakte graag onder die naam staan, Trots. Maar werk vanaf 2016 gewoon onder mn eigen naam. (met heel veel erkentelijkheid voor Jan Yoors en zijn zoon Kore)
Hans (ko) Visser
contact plank _at_ post.com
ik werk graag samen. selectie werkenlijst nieuw geneco
sinds zelf weer les gekregen hebbend, ook weer overtuigd leraar.